زن در سینمای ما و ماجرای جاودانه کالا

گاهی میشنیدیم که سینمای به اصطلاح فارسی را محکوم کرده اندبه

 سینمای زن ابزار و بسیار اصرار داشتند ثابت کنند  زن در سینمای ایران

 تبدیل به کالایی جنسی شده بود که به موجب آن اسکناس روی

 اسکناس به جیب تهیه کننده ها هدایت می شد. بعد هم نوبت به

 سینمای فاسد(!!) و بی حیای هالیوود(!!) رسید و اساتید و فضلای

 گرانقدر پیکان انتقادشان را روبه این ابَرسینما گرفتند و باز هم همان

 

قصه زن ابزاری و همان حکایت زن کالایی در سینما....

 

چرا به جای حاشیه رفتن رک و پوست کنده نروم سراغ اصل ماجرا.

 ماجرای دردناک و کشنده زن در سینمای فعلی وطنمان که برای بیانش

 به واژه ای فراتر از کالا و ابزار و آچار احتیاج دارم .  بازیگرهایی با نمره

 بازیگری 12- و کاراکترهای آزار دهنده و توهین آمیز به دور از هر گونه

 نگاه روانشناسانه در فیلمنامه هایی بسیار توی ذوق زننده با یک خط

 فکری دیکته شده و تحقیر کننده. من با کمال تاسف شما را دعوت

 میکنم به تماشای فیلمهایی مثل (پاتو زمین نذار،تله،آتش بس،رز

 زرد،کلاغ پر،رئیس،انعکاس..........-آخ تعدادشون خیلی زیاده-)

 

به هر کدام از این همه فیلم ازجهات بازیگری و شخصیت پردازی دقت

 کنید. به دردهایشان، به گریه ها و خنده هایشان، به انتظارات و

 اهدافشان و حالا فکر کنید چه مسیر مزخرفی را این فیلمها دنبال

 میکنند.من دنبال این نیستم که فیلمسازان مرتب از زنان تقدیر کنند و از

 آنها فرشتگان بی چون و چرا بسازند. کما اینکه در سینمای آنسوی آب

 هم ازدیدن فیلمهایی مثل بی وفا بسیار لذت بردم.  وابدا هم بازیگران

 شایسته ای چون گلشیفته و معتمد آریا و گوهر خیراندیش را انکار

 نمیکنم. و شدیدا هم زنان فیلمهای مهرجویی،حاتمی کیا و رخشان

 بنی اعتماد را دوست دارم . اما با یک دید واقع بینانه متوجه خواهیم

 شد بخش عظیمی از سینماهای ایران را که اسکناسهای بیشمار به

 جیب تهیه کنندگان و بازیگران بی کفایتِ دست به میکاپ خوب هدایت

 میکند، همین داستان های کسالت آور و بی منطق  پر کرده است . در

 فیلم پاتو زمین نذار زن جوان احمقانه میخواهد بیننده را متقاعد کند

 صیغه کردنش با مرد متاهل بسیار شرافتمندانه و معصومانه است ودر

 پایان کارگردان وضعیت این خانوم را که حقیقتا با فاحشه ها برابر است

 با یک موسیقی لطیف و 4 تا جمله مظلومانه و یک تنهایی دراماتیک

 تبدیل میکند به یک حرکت فداکارانه وبسیار هم  قابل تقدیر!!! زن شوهر

 دار هم به رقم خیانتی که به وی روا شده به مخاطب میقبولاند که همه

 اش تقصیر من است و اصلا حقم بود که به من خیانت شد و کلا فیلم

 این کارگردان پر سابقه به ما یاد میدهد اگر زنتان زیاد در خانه کار کرد

 بروید و زن دیگری را بصیغه اید!!! یا فیلم انعکاس و آن صحنه دل انگیز

 نیایشهای زن فیلم در امامزاده و بیکاری ها و بلاهتهای بی منطق او و

 نیز پنهانکاریهای بی دلیلش به علاوه بازی مهناز افشار که نمیدانم چرا

 اینقدر موقع حرکت کردن هن هن میکند . و فیلم تله که مجموعه ای از

 زنان جالب انگیز سینمای ایران است همه زنها دست به دست هم داده

 اند و کاری به جز پرداختن به محمد رضا گلزار ندارند. زنان شاغل

 فال میگیرند و زنان بیکار شوهرشان را تحت پیگرد قانونی قرار میدهند!

 

 روابط جنسی و عاشقانه در سینمای ایران حذف تصویری و حتی

 کلامی شده است اصراری برای رویتش ندارم ولیکن سوال من این

 است که آیا به جای دیدن زانو به بالای زنها و یا مشاهده چند بوسه و

 یک تکه رقص، ساختن تصویری احمقانه و تحقیرآمیز از زن جایگزین

 مناسبی است؟؟ تصویری باور ناپذیر و توهین آمیز که بوجود آورنده

 فرهنگی عقب افتاده و ضد هنجارهای اجتماعی خواهد بود. و این

 مسئله نه تنها در باره زنان سینمای ما و بازیگران زن سینمای ما صدق

 میکند بلکه گاهی گریبان مردان سینما را هم میگیرد و از مرد ایرانی هم

 چهره ای خیانت کن و بو الهوس و متحجر میسازد و عموما این

 مسئولیت را بازیگران 12- و خوش تیپ و نالایق به شایستگی ایفا

 میکنند.

 گاهی که خوب فکر میکنم میبینم که مرد و زن در سینمای ایران عمدتا

 تبدیل به کالایی شده اند از نوع دور انداختنی و این بد روزگار است...افسوس                         

/ 12 نظر / 22 بازدید
نمایش نظرات قبلی
علی توکلی

خیلی خیلی عالی بود. منو لینک کـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن ali-tavakoli.persianblog.ir شرق غمگین

سارا

سلام ... مشق من با نوشته ای من !! به روز شد .. خوشحال میشم قدم رنجه کنید .. www.mashge-man.blogfa.com

آدمک

سلام.درد دل ما رو گفتی.وچه خوب گفتی! (البته فیلم نصف مال من نصف مال تو از قلمت افتاده.فیلمی که حیثیت یه عمر سینمای ایران رو زیر سوال برد!) البته من این روزا دارم به این نتیجه می رسم که این ها اسمشون فیلم نیست و کسانی(مثل شما یا من)که دغدغه و عشق سینمای این مملکت رو داریم نباید به خاطرشون حرص بخوریم.هنوز هم مهرجویی و حاتمی کیا و پوراحمد ومیلانی و... هستن.من که با تعبیرهای انسانی و شرافتمندانه مهرجویی از "زن"در "لیلا"و"سارا"هنوز هم زندگی می کنم و این "شبه فیلم ها"یی که ارزش اسم بردن هم ندارن اذیتم نمی کنن... ممنون که سر زدین.منم لینکتون کردم

بهزاد هاشمی

سلام ، واقعا حرفي رو زدي كه چند سالي ميشه تو سينماي ما داره رخ ميده و اين راه ها داره به هزار جور شيوه هاي مختلف تكرار ميشه و كلا ميشه گفت هنرپيشه زن امروز سينماي ايران فقط و فقط يك ويترين خوب براي گيشه هست و بس . [خداحافظ]

بهزاد هاشمی

سلام _ ممنونم افشين جان منم لينكت كردم، راستي من يادم ميره زود تر بهت اطلاع بدم فردا سه شنبه 29 دي اكران فيلم باد در علفزار مي پيجد خسرو معصومي همراه با عوامل فيلم و نقد و بررسي تو فرهنگسراي انقلاب (كميل تقاطع نواب صفوي) ساعت 5 بعد از ظهر هست ، خوشحال ميشم تشريف بياري [خداحافظ]

توحید معصومی

سلام . ممنون از اینکه سرزدین و لینکتون. اگه برای اجرا تشریف بیارین افتخار می کنیم.

مرضیه

راست می گی به خدا !

نوید

سینمای ایران دستخوش تغییرات و ژیچیدگی های بسیاری است در این فضای نا متعادل دیگر نه می توان از زنان گفت و نه از مردان تنها باید تصاویری آشفته را دید و دلخوش بود به تلاش محدودی از آدمهای کار درست شاید بتوان سینما را پیدا کرد.

نوید

ضمنا ژذیرفته شدن و انتخاب نمایشنامه های شما در جشنواره نمایشنامه نویسی حوزه هنری را صمیمانه تبریک می گم هیچ چیز در این دنیا به اندازه موفقیت دوستام منو خوشحال نمی کنه پیروز باشد

دنیا مقدم راد

شما دوتا دیوونه رو می پرستم این وبلاگ باید بیشتر از این ها دیده بشه پیشم بیاین و نظر بدین حتمن